Moralisk dilemma

Detta är en moralisk dilemma som vi människor oftast inte tänker noga på. Jag har hittat texten på nätet och tyckte att den var väldigt intressant att läsa så jag översatte hela. Enjoy reading!

FANTASERA DETTA:


Du kör längs iväg med din bil i en kraftig, stormig natt. När du passera en busshållplats ser du tre desperata personer som väntar på bussen.

Personerna är:

  1. En gammal sjuk dam som ser ut att dö i vilken sekund som helst.
  2. En gammal polare som en gång i tiden räddade ditt liv.
  3. Din perfekta partner som du alltid har drömt om.
Vilken av dessa personer skulle du välja att erbjuda en skjuts till och du vet att det bara kan finnas en passagerare i din bil?


T
änk noga nu innan du läser vidare!






En sådan moralisk dilemma som faktiskt en gång i tiden använts på en job intervju. Du kan antingen erbjuda den gamla damen, eftersom hon är döende och du kan rädda hennes liv. Eller du kan erbjuda din gamla polare bara för att han har en gång i tiden räddat ditt liv och detta vore en perfekt chans att betala tillbaka. Hursomhelst, och du kanske aldrig hitta din perfekta partner igen.

Av alla 200 jobb ansökande som besvarade på denna fråga fanns det EN person som faktiskt blev anställd på grund av detta och han hade inga problem med att komma upp den bästa svaret. Han helt enkelt svarade:

"Jag skulle ge mina bilnycklar till min gamla polare och låter honom köra iväg med den sjuka damen till sjukhuset. Jag skulle stanna kvar i busshållplatsen och väntar på bussen med den perfekta partner i mina drömmar."


Det hade varit lite lättare att svara på denna fråga om vi gav upp våra dumma tankar eller helt enkelt begränsa dem. Så glöm aldrig att TÄNKA UTANFÖR BOXEN!

 


Dock finns det en annan korrekt svar (under männens åsikter) är att köra över den gamla damen och få ut hennes lidande, har sex i nästa stund med den perfekta partner vid busshållplatsen och sedan kör iväg med gamla polarn till öl krogen.

 

 


Kommentarer
Postat av: Sukki

haha nice! ;D

2008-05-18 @ 11:23:23
URL: http://moonprincess.blogg.se/sukki
Postat av: Camie

Daaaaamn.. det var verkligen ett klokt svar! yeeeah Think outside the Box är också mitt nya motto :D hihii.

2008-05-18 @ 13:14:31
URL: http://materialworld.blogg.se
Postat av: Camie

hahaha know what, jag ställde den frågan till Alex. Han svarade "Jag skulle låtit min kompis köra tjejen och stanna kvar med gamla damen" hahaah.. han hade ju nästan rätt! men han struntande i drömkvinnan och vill hellre hålla sällskap med den gamla innan hon dör.

2008-05-18 @ 20:18:45
URL: http://materialworld.blogg.se
Postat av: Mi

åh så du bloggar oxå ^^ jättefin blogg

2008-05-18 @ 22:45:26
URL: http://miiau.blogg.se
Postat av: MANGO

åh sjukt bra tankeställare!!! HAHA sista svaret var lite, hmm ^^



pusss & tack för din söta kommentar Mikki!

2008-05-19 @ 09:00:27
URL: http://mialia.blogg.se/
Postat av: Mi

va roligt att du tycker om dem haha..



Haha think outside the box..

2008-05-19 @ 17:13:51
URL: http://miiau.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0